الگوی مصرف جامعه، ارتباط نزدیکی با ارزشهای اساسی و هنجارهای پذیرفته شده آن دارد. این هنجارهای پذیرفته شده از جامعهای بهجامعه دیگر تفاوت دارد. در جامعه ایران، موضوعی که بهطور خاص بر هنجاریهای کشور نقش داشته، وقوع انقلاب اسلامی است که هدف آن، رعایت هنجارهای دینی در تمامی جنبههای زندگی و اجتماعی و بهطور خاص در حوزه مصرف میباشد. برهمین اساس، در این پژوهش، ابتدا بهارائه مبانی و مفروضات صحیح الگوی مصرف در اقتصاد اسلامی پرداخته میشود. سپس و بهمنظور درک بیشتر این موضوع، بهمقایسه مبانی و مفروضات الگوی مصرف در اقتصاد اسلامی و اقتصاد سرمایهداری پرداخته میشود. یافتههای تجربی این تحقیق نشان میدهد که در رابطه با الگوی مصرف در بعد خداشناسی، مهمترین مبنا در اقتصاد اسلامی؛ توحید و اعتقاد به یگانگی خداوند و قرار دادن در مسیر تکامل و تعالی از طریق هدایت عامه و تشریعی است؛ در حالی که در اقتصاد کلاسیک؛ اتکا بهعقل انسان و بینیازی او از تعالیم آسمانی و نفی ارتباط خداوند با عالم طبیعت پس از خلقت و معرفی نظام اقتصادی به عنوان مرکز ثقل و اساسیترین قانونمندی موجود میباشد.